Photoshop experiment


Het grijze weer van vandaag deed me niet de moed hebben om het ver te gaan zoeken. Op weg naar het park vlakbij liep ik langs de begraafplaats en plots kreeg ik het idee om daar eens op zoek te gaan naar een of ander onderwerp. Hoewel deze plek niet meteen een plek van vreugde en plezier is, vond ik toch wel iets wat mijn aandacht trok.

Nadat ik thuis kwam vond ik de foto’s toch wat te somber dus probeerde ik wat trucjes tevoorschijn te toveren in PS om ze een extra “touch” te geven. Of jullie ze leuk vinden, weet ik niet maar ik heb me er wel mee kunnen bezighouden.

Geen toegangsdeur van een of ander kasteel maar wel van één van de vele grafmonumenten die ons kerkhof hier rijk is.

Persoonlijk denk ik wel dat dit soort graven en grafmonumenten niet meer van deze tijd zijn. Het waren siervolle kunstwerken die vandaag waarschijnlijk onbetaalbaar zouden zijn.

Hier nog een detail van de deur die je ook ziet in de eerste foto, persoonlijk ben ik hier het meest tevreden over (als PS experiment dan). Ik hou het bij twee foto’s omdat de andere niet echt voor publicatie vatbaar waren.

36 gedachtes over “Photoshop experiment

  1. Die licht ‘halo’s’ doen me denken aan een uit de hand gelopen HDR experiment.
    daar ben ik niet echt voor.
    De andere zwart/wit omzetting foto’s kan ik wel smaken, mede door het tikkeltje extra contrast en licht overdreven scherpte. Experimenteren is altijd leuk om te doen, zo ontdek je nieuwe dingen 🙂

    Like

    1. Het was inderdaad een “spielerei” en de effecten zijn er ver over, maar het toont inderdaad wel tot wat een (overdreven) HDR experiment kan leiden. Voor mij was het de eerste keer dat ik deze functie ging gebruiken maar je kan er dus ook snel mee uit de bocht gaan 🙂

      Like

      1. ha die Rudi
        het is wel geslaagd hoor , maar volgens mijn bescheiden mening , hebben jou foto’s het niet nodig 🙂
        ik ben blij dat je mijn puzzel keuze goed vind , zijn niet de makkelijke 🙂
        ja als het klaar is laat ik het zien
        de stofzuiger houd ik er ver van hihi
        fijn weekend groet

        Like

  2. Het onderwerp vind ik juist heel prachtig en passend bij bepaalde emotionele omstandigheden.
    De bewerking heeft bij deze serie voor mij geen meerwaarde, maar ik begrijp dat het wel leuk is om te doen. De onderste foto vind ik met deze bewerking het beste geslaagd.
    Fijn weekend!

    Like

    1. Was me er ook bewust van dat de resultaten niet echt geslaagd waren, toen ik ze hier neerzette. Maar goed, je mag ook wel eens tonen hoe het niet moet 🙂 De laatste foto is inderdaad min of meer OK. Ook voor jou nog een fijne zondag.

      Geliked door 1 persoon

  3. Experimenteren …

    Daar kan ik ook heel wat tijd in steken Rudi

    Zeker in zo’n periode zonder evenementen e.d.

    Maar het resultaat, zie je eerder zelden op mijn blog

    en PS heb ik niet …

    Alvast een prettig weekend gewenst

    Like

  4. Het uitdiepen van detail resulteert in een foto met lucht bijna altijd in ongewenste oplichtende randen (Halo) Bij oude gevels/deuren zoals op foto 2 en de laatste foto komt dit veel beter tot z’n recht. Bij urbex fotografie word het uitdiepen van detail heel vaak toegepast. Zelfs bij portretfotografie past men dit wel toe door bijv. een doorgroefd gezicht of gerimpelde handen iets meer uit te diepen. Natuurlijk overbodig om te zeggen dat je dit niet op een kinderhuidje toepast 🙂

    Like

    1. Tot die vaststelling kwam in ondertussen dus ook 🙂 Het is een techniek die een foto, qua resultaat, nogal snel uit de bocht doet gaan. Bedankt voor de toelichtingen die je hier geeft voor een correct gebruik Henk.

      Like

  5. Leuk om af en toe wat te spelen met Photoshop, of wat ik zelf de laatste tijd ook wel eens doe, met apps op de iPad. Het is vrijwel altijd een leuk tijdverdrijf, maar vaak gooi ik de resultaten na een nachtje slapen toch weer weg. Ook jouw bewerkingen zouden mij mij niet allemaal door de ballotage komen. Ik vind op oude kerkhoven en begraafplaatsen met dit soort grafmonumenten juist pure zwart/wit foto’s mooier.
    Hoe dan ook, een goed weekend verder!

    Like

    1. En gelijk heb je Jan ! Het is eerder een demo van hoe het vooral niet moet…. en de meesten zagen dit dan ook meteen. Zelf vond ik de originele foto’s ook niet zo geslaagd met als resultaat…. meer dan over-bewerkt.

      Like

  6. Freubelen is altijd wel leuk maar of je het gewenste resultaat krijgt blijft de vraag
    Vind het kruis met de lichtrand wel wat hebben en natuurlijk de favoriet van allen de deur.
    Groetjes en freubel ze

    Like

    1. De laatste foto kan eventueel nog gewaardeerd worden met de nodige reserves… De rest is er uiteraard ver over. De lichtrand kan dan wel iets hebben, het blijft het gevolg van een overdreven HDR correctie in Photoshop.

      Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.