July macro – Part 3


Tijdens mijn wandeling van eergisteren had ik echt wel veel geluk hoor. Deze prachtige libellen leken mij wel gunstig gezind te zijn… Minutenlang bleef deze blauwgroene schoonheid stilzitten op het blad van een lis. Het was

zelfs mogelijk om tot op relatief korte afstand te naderen, ondanks het tijdstip van de dag. Meestal vliegen de libellen druk af en aan wanneer de zon schijnt en de temperaturen hoog genoeg zijn. Misschien was deze gewoon buiten adem en was ze aan een rustpauze toe.

Volgens mijn App “Obsidentify” zou het hier gaan om de Grote Keizerlibel (Anax imperator). Libellen kunnen niet steken of bijten. … Libellen hebben wel kaken, waarmee ze insecten fijnkauwen. Deze kaken zijn bij de meeste soorten te zwak om door de menselijke huid heen te komen. De grootste soorten (bijvoorbeeld grote keizerlibel) kunnen dit wel, maar ze zullen dit nooit als verdedigingsmechanisme gebruiken.


Ook deze Bloedrode heidelibel (Sympetrum sanguineum) had blijkbaar niet veel bezwaar met mijn aanwezigheid.
Deze libel die in ons land vrij algemeen voorkomt, dankt zijn naam aan de dieprode kleur van de mannetjes, de vrouwtjes zijn geel van kleur. Die kleur is niet uniek voor deze libel, waardoor ze vaak wordt verward met andere soorten. Al zijn ze vrij makkelijk te onderscheiden van andere heidelibellen door hun volledig zwart gekleurde poten.

Zo, dit waren mijn twee fotomodellen van deze week.

Ik zal ze eeuwig dankbaar blijven voor deze speciale momenten die ze me gegund hebben.


Bedankt voor uw bezoek en de getoonde belangstelling.

103 gedachtes over “July macro – Part 3

  1. Vooral de foto’s van de keizerlibel vind ik erg mooi om te zien. Altijd fijn als modellen lekker mee willen werken. Bij libellen kun je nog wel eens het geluk hebben, dat ze elke keer op hetzelfde takje of dezelfde stengel gaan zitten, waardoor je vaak wel wat herkansingen krijgt.

    Geliked door 2 people

  2. paracelsus

    De allereerste keer dat hem zie op je uitzonderlijk voortreffelijke macrofotografie met schitterende waarneembare details. Ook de kleuren zijn fraai om zien.
    Imagine Rudi…. het is reuzegroot en kiest je nek als rustpost en begint dan smakelijk te knabbelen 😀

    Waarom de bloedrode heidelibel op de eerste foto stil bleef zitten is te verklaren hoor. Hij is op dat moment met zijn achterlijf en aanwezigheid aan het pronken door zijn keu de lucht in te steken, dit zijn zijn signalen naar een vrouwtje: ‘Ik wil eens van bil gaan’ 😀 😀
    Ook hier weer mooie foto-opnames.

    Geliked door 2 people

  3. mogge Rudi
    de foto’s zijn met de mobiel gemaakt
    ja het was heerlijk weer voor zo’n mooi ritje , dat ritje kan ik als m’n broekzak
    en toch weer iets ontdekt , dat paaltje , kan ook zijn dat ik op die plek na 2016 niet ben gestopt hoor , dan had ik het eerder ontdekt 🙂
    ja en dan zo’n heerlijke afsluiter mmmm
    fijn weekend groet

    Geliked door 1 persoon

  4. Kasia

    Einzigartige Aufnahmen sind Ihnen da gelungen. Was für ein Glück, dass Ihre Models still hielten und sich so gut fotografieren ließen. Schon öfters habe ich versucht, Aufnahmen von Libellen zu machen, aber wie sie schon schrieben, sie sind stets in Bewegung.

    Geliked door 1 persoon

  5. Pingback: Voor het oog van mijn camera ~ Volkstuin van Bemar

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.