Devilish Apparition


Wie dacht dat duivels niet bestaan, wel die heeft het behoorlijk mis…. meer nog duivels leggen eieren in onze bossen en wat daaruit verschijnt, dat leest u verder….

Wie hoorde er reeds iets over Duivelseieren ? Neen, wel daar gaan we het in dit blogje over hebben. Ze hebben totaal niets met duivels te maken, maar ik kan me heel goed voorstellen dan men vroeger dacht dat dit wel zo was. Zeker wanneer je ziet wat uit zo’n “ei” tevoorschijn komt.

We hebben hier te maken met de Inktviszwam (Clathrus archeri) en ook die naam is begrijpelijk als we kijken naar de lange armen die we te zien gaan krijgen. De Inktviszwam behoort tot de inktzwammen. Wat we eerst zien verschijnen is iets wat op een ei gelijkt, soms één enkel stuk maar vaak ook in een groep bij elkaar. Deze barsten langzaam open dan dan ontvouwt zich de eigenlijke zwam.

Geen al te beste foto maar het geeft je toch een idee hoe een duivelsei (ook wel heksenei genoemd) er uit zien. Het exemplaar vooraan begint langzaam open te scheuren en we zien reeds het rood van de armen door het dunne vlies.

Van Clathrus archeri is niet bekend dat hij giftig is, maar het consumeren van deze zwam zou niet aangenaam zijn. Door de rottende geur van is consumptie onwaarschijnlijk. Het is dus niet bekend of deze paddenstoel een culinaire waarde heeft.

De armen, een vier- tot zevental, kunnen tot wel 10 cm lang worden. Hun kleur is roodachtig en vaak bedekt met zwart vocht waarin de sporen zich bevinden. De naar rottend vlees geurende zwam is afkomstig uit Australië en Tasmanië. De paddenstoel heeft begin 20ste eeuw een lift gekregen, en wel van de Australische troepen die in Vlaanderen (tijdens de Eerste Wereldoorlog) hebben mee gevochten.

De eerste waarnemingen van eieren en ontwikkelde vruchtlichamen hier in Europa dateert van 1921. We kunnen de zwam aantreffen tussen juli en september, maar dit jaar was hij merkbaar later (2e helft oktober). Door de klimaatopwarming duikt deze zeldzaamheid meer en meer op in onze gebieden.

Dus nu maar zoeken naar “het ei van de duivel” maar trap het a.u.b. niet stuk, zoals ik al vaak én tot mijn groot verdriet moest vaststellen.

Bedankt voor uw bezoek en de getoonde belangstelling.

Wenst u op de hoogte gehouden worden van nieuwe berichten,
abonneer u dan hier onderaan.


Proud member of

Будемо сподіватися, що мир відновиться найближчим часом.

Laat ons hopen dat de vrede snel mag terug keren.

Let us hope that peace will be restored soon.

102 gedachtes over “Devilish Apparition

  1. Marie

    Tout à fait étonnant et même spectaculaire. Je n’ai jamais vu ce champignon. Un grand merci pour la découverte, je trouve qu’il porte magnifiquement son nom.

    Like

  2. Heel bijzonder om zoiets te zien. Ik ken het niet … weer meer om op te letten. Is er een speciaal gebied waar hij of zij zich het liefst laat zien of voldoen mijn beuken- en eikenbossen ook?

    Like

  3. A very, very unusual fungus, thanks for telling us about it. I’ve never seen it in nature, though apparently it grows in a few dozens places in Poland.
    It’s worth quoting the following snippet from Wikipedia:
    “Clathrus archeri is not known to be toxic, however, consuming this fungus would not be enjoyable. Due to the rotting stench of stinkhorns, culinary application is not a common thought. There is also no record of the fungus being treated as a delicacy.”

    Like

        1. Mijn hoop bestaat er in dat, door de schoonheid van de natuur onder zo veel mogelijk ogen te brengen, het besef zal groeien dat het op een respectvolle manier omgaan met de natuur héél belangrijk ik. Misschien ijdele hoop, maar ja, alle beetjes helpen hé…. en ik ben alvast niet de enige die dat tracht te doen 🙂

          Geliked door 2 people

  4. I’ve never seen one of these, maybe they are not in the U.S., but happy to have seen it from you. It’s a beauty and reminds me of an Earth Star fungus only much more colorful. Thanks for sharing this and some really nice pictures of it, Rudi.

    Like

      1. Well, I’ve lived on this planet goodness knows how many years and never knew (until today) that a mushroom wasn’t a plant. I wasn’t sure what it was to be honest, so I’m glad I / you’ve cleared that up! Thanks Rudi, I’m a wiser and happier man! 😊

        Like

        1. This is the exact answer:

          No, mushrooms or fungi belong to the fungus kingdom. They are the fruiting bodies of a mycelium, usually invisible to the naked eye, that is present in the soil or substrate (eg wood, fallen leaves, manure, dead insects, feathers, etc.).

          Mushrooms are therefore not plants or animals, but form their own group (rich) in the system of living organisms.

          Your are a wise man now Mike and stay happy too.

          Geliked door 2 people

  5. Ik kende de naam en ik heb er ook ooit wel eens een foto van gezien, maar daar bleef het tot dusver bij. Ik zit hier vol verwondering en bewondering naar je foto’s te kijken. Wat een prachtige verschijning is dat.
    Dank voor je informatie en een goeie dag verder.

    Like

    1. Wel ik was even verrast als jij Jan bij het vinden van deze zwam. Moet toegeven dat ik wel een gouden tip kreeg wat betreft het gebied waar ik moest gaan zoeken. We geven exacte vindplaatsen ook nooit openlijk vrij.
      Fijn weekend en bedankt voor je reactie.

      Geliked door 1 persoon

    1. Hier kan je inderdaad moeilijk aan voorbij al worden er veel achteloos plat getrapt (al of niet opzettelijk). Ook de geur die ze verspreiden zou je er attent op kunnen maken, net zoals bij alle leden van de stinkzwammen (want daar hoort de inktviszwam ook bij).
      Fijn weekend en groetjes.

      Geliked door 1 persoon

  6. Een heel bijzondere zwam Rudi !
    Zelf heb ik ze nog nooit gezien, maar vanaf nu ga ik er speciaal op letten.
    Die rode ‘armen’ die zwart ‘geaderd zijn zijn prachtig om te zien !
    De voorlaatste én de laatste zijn de uitschieters in dit mooie natuur logje.

    Like

    1. Ja, dit is wel een specialeke hé… ik was ook stomverbaasd toen ik hem aantrof. Daarbij komt dan nog dat het ook behoorlijk grote exemplaren zijn waar je moeilijk omheen kan.
      Enkel de geur valt tegen…. ze behoren namelijk tot de stinkzwammen.

      Geliked door 1 persoon

    1. Ik wens het je graag toe Rudy maar gezien zijn zeldzaamheid moet je echt geluk hebben hoor. Als je echt interesse hebt om deze of andere zeldzame dingen te ontdekken, stuur dan een emailtje langs de gewone weg. Dan geef ik je wel een paar nuttige tips.

      Like

  7. Ontzettend mooi, lijkt wel iets wat zo van een andere planeet is afgekomen. Wel uitheems maar niet zo uitheems als ze eruit zien haha.
    Ik heb ze vaker op beelden gezien maar nog nooit in het echt…ik hoop ooit!

    Like

    1. Om eerlijk te zijn, had ik niet een gouden tip gekregen, dan had ik ze ook nooit op het spoor gekomen hoor. Voor mij was het ook mijn allereerste kennismaking met deze prachtige of op zijn minst heel speciale zwam.

      Like

    1. Es war auch das erste Mal, dass ich den Pilz sah. Natürlich war ich aufgeregt und glücklich, es gefunden zu haben. Kommen Sie ihm nicht zu nahe, denn der Geruch ist alles andere als angenehm (wie bei jedem Stinkpilz).
      Gruß
      Rudi

      Geliked door 1 persoon

    1. Zal het misschien met halloween te maken gehad hebben, dat ze plots gingen verschijnen ha ha ha….. wie weet hé. Laat het ons er op houden dat ze heel speciaal zijn en alles behalve aangenaam ruiken 😉

      Like

  8. Deze nog nooit tegengekomen, kende hem wel van andere fotografen. Heb wel eens een duivelsei gevonden, maar dat was van een stinkzwam, die ook als duivelsei begint, wel een waarneming waar je erg blij van kan worden. Leuk dat je deze seie hebt kunnen maken.

    Like

    1. Ook deze behoort tot de stinkzwammen, zijn geur weerstaat elke twijfel 🙂
      Dank zij een gouden tip kwam ik hem op het spoor. Voor mij was het de allereerste kennismaking en ik was bijna zo blij als een kind toen ik het eerste exemplaar zag.
      Bedankt voor je reactie en de getoonde waardeling Hanry.

      Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.